Найважливіше про психічне здоров'я
Я представляю організацію чи громаду

Розвиток охорони психічного здоров’я у Луганській області: командна праця, яка дає потужний результат

{{ slide + 1 }} / {{ sCount }}

Микола Овчаренко,
секретар Обласної координаційної ради із розвитку охорони психічного здоров’я Луганської області

Віталій Климчук,
координатор із розвитку послуг із психічного здоров’я у громадах проєкту «Психічне здоров’я для України»

Не так давно, 7 серпня 2020 року, в Україні відбулася ще одна знакова подія – вперше було створено Обласну координаційну раду із розвитку охорони психічного здоров’я, і відбулося це у Луганській області. Ця подія має фундаментальне значення, оскільки:

  • По-перше, демонструє здатність на обласному рівні брати на себе відповідальність і рухати вперед таку непросту сферу. А це своєю чергою означає, що й інші області можуть продовжувати цю ініціативу;
  • По-друге, у назві Ради зазначено, що йдеться саме про охорону психічного здоров’я, а не лише психіатричну галузь. Це означає, що психічне здоров’я на обласному рівні визнається комплексною сферою, у якій мають бути залучені усі – від лікарів, звісно, до поліції;
  • По-третє, до складу Обласної ради увійшли представники усіх департаментів, які є дотичними до психічного здоров’я, а також представники міжнародних організацій. Це свідчить про готовність комплексно підходити до розв’язання проблем цієї сфери та розвивати її командним чином, враховуючи міжнародний досвід та адаптуючи його до реалій.

І про ще одну знакову подію для країни тут варто зазначити  – і далі ми розповімо про неї більше – це затвердження першого в Україні Обласного плану заходу із розвитку охорони психічного здоров’я 2023. План було розроблено Обласною координаційною радою, і він містить кроки, здійснивши які, область суттєво покращить доступ громадян до послуг із психічного здоров’я. Затверджено план 26 квітня 2021 року.

Які ж основні елементи цього Плану заходів?

Перший елемент – лідерство та координація. Жодні зміни у громадах неможливі без лідерства та без координації між собою усіх долучених у наданні допомоги відомств, організацій та закладів. Відтак, пріоритетними є підтримка роботи Обласної координаційної ради із розвитку охорони психічного здоров’я та створення й підтримка роботи місцевих робочих груп із розвитку охорони психічного здоров’я, які б опікувалися вже власними громадами. Наступний крок – це забезпечення членів Координаційної ради та Районних робочих груп навчанням щодо сучасного розвитку послуг із психічного здоров’я та навчання лідерству у сфері психічного здоров’я мотивованих фахівців. Разом Обласна рада та Робочі групи будуть зосереджені над вирішенням стратегічних і тактичних завдань розвитку сфери, і у першу чергу – створенні та впровадженні міжвідомчого та внутрішньовідомчого маршруту пацієнта, алгоритму взаємодії та перенаправлень і створенні карти послуг із психічного здоров’я у вільному доступі.

Другий елемент – розвиток кадрового потенціалу. Для цього перші зусилля будуть спрямовані на навчання лікарів первинної ланки охорони здоров’я роботі із найпоширенішими психічними розладами (тренінги ВООЗ mhGAP). Крім того, навчанням будуть охоплені фахівці у громаді (психіатри, психологи, соціальні працівники, психологи закладів освіти), які вивчатимуть доказові методи роботи (психофармакологія, mhGAP), у тому числі – методи роботи із дітьми («Навички психологічного відновлення» ВООЗ та інші). Передбачається також навчання фахівців (ІРЦ, ГО, реабілітаційні центри) за програмою ВООЗ «Тренінг навичок піклування про дітей із затримками та розладами розвитку». Будуть проводитися просвітницькі заходи щодо психічного здоров’я для нефахівців із психічного здоров’я («Універсальний тренінг із психічного здоров’я»). І ще одне амбітне завдання ставить перед собою Рада – це почати розвиток програм залучення молодих фахівців із психічного здоров’я для роботи у закладах області.

Третій елемент – це розвиток послуг у громадах, яке має на меті наблизити послуги із психічного здоров’я до людей у громадах, зберігши весь потенціал наявних закладів області, примноживши їх ресурси та кадри. Для цього є низка інструментів, і звісно, частина із них залежить від зовнішніх обставин. Наприклад, тарифна політика, готовність громад тощо. Отже, йдеться про розвиток послуг, які надаються мобільними мультидисциплінарними командами, розвиток амбулаторних послуг із психічного здоров’я, розвиток сфери психічного здоров’я у лікарнях загального профілю, впровадження деяких послуг із психічного здоров’я на первинній ланці охорони здоров’я. Це також стосується і впровадження програм підтримки та навчання для батьків дітей із затримками та розладами розвитку, а також близьких, які живуть із особами із психічними розладами (на базі ІРЦ, ГО, реабілітаційних центрів, рівний-рівному тощо), підтримка організації допомоги й підтримки за принципом «рівний-рівному».

Четвертий елемент – це промоція психічного здоров’я, профілактика психічних розладів та боротьба зі стигмою й упередженнями. На цій стадії відбудеться розробка та впровадження просвітницьких заходів та матеріалів із психічного здоров’я (для усіх вікових груп – дітей та батьків, молоді, дорослих та літніх людей, інших категорій населення): самодопомога та самопідтримка психічного здоров’я;  ознаки психічних розладів, методи самодопомоги;  подолання стигми та упереджень щодо осіб із психічними розладами.