Найважливіше про психічне здоров'я
Я представляю організацію чи громаду

5 кроків для створення громадської організації

{{ slide + 1 }} / {{ sCount }}

Якщо ви замислюєтесь над створенням громадської організації (ГО), але не знаєте, з чого почати, ця стаття для вас. Розкриваємо п’ять основних складників для успішного запуску організації. А щоби цей матеріал не був занадто теоретичним, ми поспілкувались із Наталею Мисулою, співзасновницею та головою ГО «Дестигма», яка успішно розв’язує цілий спектр питань психічного здоров’я на місцевому рівні.

1. Мета й завдання

Розпочати треба із чіткого розуміння, з якою метою створюється організація. Залучіть однодумців, проведіть стратегічну сесію і знайдіть відповіді на такі запитання:

  • для чого створюється організація, яка її мета або місія? Які проблеми вирішить, на чиє життя вплине?
  • як ви досягатимете мети? Якими будуть основні напрямки роботи й чому саме вони?
  • які конкретні дії або заходи необхідно впровадити, щоби досягти мети?

Наталя Мисула, співзасновниця ГО «Дестигма»:

“Ідея створення організації «Дестигма» визрівала кілька років.

Основним мотивом для співзасновників, кілька з яких є працівниками психіатричної лікарні, було бажання організувати допомогу для пацієнтів, котрі виписуються з лікарні та повертаються додому.

У громадах жодних реабілітаційних послуг для таких пацієнтів не передбачено, хоча вони є рекомендаційними усім після виписки. Тому ми і вирішили створити те, чого бракує.

Ми проаналізували та визначили, з якими проблемами стикається особа з розладом: родина не завжди приймає, роботу неможливо знайти, сусіди бояться. Потім обрали для себе конкретні сфери, де будемо шукати та пропонувати рішення.

Так і визріла наша місія: покращувати якість життя осіб із психічними розладами через соціальний супровід таких людей та членів їхніх родин, та через подолання стигми.

Основні напрямки роботи організації:

  • У Центрі соціальної реабілітації та психотерапії ми надаємо комплексну допомогу особам з психічними розладами, займаємся соціальним супроводом та ресоціалізацією, психологічно та психоедукаційно підтримуємо родичів пацієнтів;
  • Напрям «Дестигматизація» має кілька компонентів: проводимо лекції, презентації, радіоетери, де розказуємо, як піклуватися про психічне здоров’я, привертаємо увагу до прав та проблем осіб із психічними розладами;
  • В межах напряму «Посилення спроможності фахівців» організовуємо навчальні заходи для лікарів, фахівців соціальної сфери, священників, заняттєвих терапевтів. Навчаємо ефективно реагувати та допомагати людям із психічними розладами, а не боятися та уникати їхніх проблем.

Нашій організації лише рік, а ми уже бачимо позитивні результати своєї праці. Навколо організації сформувалося коло постійних клієнтів та мешканців громади, небайдужих до теми психічного здоров’я.

2. Команда

Команда однодумців — головний актив і рушійна сила будь-якої організації. Подумайте над такими питаннями:

  • xто візьме на себе адміністративні обов’язки — буде вирішувати юридичні питання, наводити лад в документах, бухгалтерії тощо, а хто вестиме проєктну діяльність?
  • xто є лідерами організації? Які у них обов’язки та повноваження?
  • як приймаються важливі для організації рішення?
  • де шукати і як залучати нових учасників?

Наталя Мисула розповідає: “Під час формування команди нам було важливо, щоби в усіх були однакові цілі та спільні цінності. Саме на цінностях ми і формували свій колектив. Згодом дехто з учасників пішов, але доєдналися інші, які повірили в нашу справу.

В нашій команді є фахівці — психіатри, психологи, психотерапевти, заняттєві терапевти, фахівець із психічного здоров’я, а також родичі осіб з психічними розладами. Таке поєднання дає нам змогу дивитися на справу під різними кутами та якісніше відповідати потребам клієнтів.

Для нас важливо спільно приймати рішення та розподіляти обов’язки, тому кожен має свою зону відповідальності: одні відповідають за організацію роботи та процесів, інші читають лекції або ведуть соціальні мережі.

Завдання лідера — скласти усі пазли разом та мотивувати інших, а ще — дбати про психічне здоров’я членів команди. Це непросто в умовах пандемії і невизначеності, але ми підтримуємо постійний зв’язок та один одного“.

3. Партнери

Щоби розвиватись, організації важливо розбудовувати мережу партнерів із представників місцевої влади, бізнесу, профільних асоціацій, міжнародних донорів, інших громадських організацій. І не лише заради фінансування: обмін досвідом та інформацією, навчання, спільні проєкти та адвокація — далеко неповний перелік переваг такої мережі. Процес налагодження зв’язків має бути безперестанним, інтенсивним та проактивним, а ще базуватися на принципі взаємної вигоди — «win-win».

  • хто міг би увійти в партнерську мережу? Чим ви корисні один одному?
  • хто в команді відповідатиме за розвиток відносин із партнерами?

Нам пощастило: на етапі створення організації ми заручилися підтримкою іноземного донора, який виділив кошти на старт нашої організації. З приміщенням нам допомогла місцева влада. Багато зусиль спрямовано на те, щоби пояснювати важливість нашої діяльності і формувати довіру.

Ми розуміли, що лише спільними зусиллями зможемо створити комфортне середовище для людей з психічними розладами, тому важливим завданням було налагодити співпрацю з місцевими медичними службами, районними психіатрами, соціальними службами. Активно працюємо в цьому напрямку, і не завжди маємо успіх.

У нашому регіоні немає більше громадських організацій, які б займалися допомогою людям із психічними розладами. Переймати досвід ми їздили до Києва. Налагодили співпрацю з організаціями, котрі працюють із людьми з інвалідністю внаслідок інтелектуальних порушень. Проблемою є те, що багато організацій щось роблять, але не говорять про свою діяльність, не шукають партнерства“, — ділиться співзасновниця “Дестигми”.

4. Ресурси

Передусім йдеться про людські та фінансові ресурси. Вони сильно взаємопов’язані, тому подумайте як слід над джерелами фінансування майбутньої організації: це можуть бути гранти, соціальне підприємництво, участь у бюджетних програмах, благодійні внески тощо. Знайдіть людину, яка має досвід фандрейзингу (пошук і залучення фінансування), або навчіть когось із команди — тренінг із цього напрямку знайти нескладно.

  • На що йтиме левова частка витрат ГО? Ймовірно, це будуть оренда приміщення, оплата праці, реалізація проєктів.
  • На які джерела фінансування можна розраховувати? Продумайте фінансовий план, у якому будуть відображені надходження та витрати.
  • Хто в команді відповідатиме за пошук фінансування?

Наталя також розповідає, що головним ресурсом організації є їхні фахівці, котрі працюють Pro Bono (безоплатно).

Це значний виклик на майбутнє: щоби надавати якісні послуги, потрібно мати кваліфікованих працівників, яким потрібно відповідно платити. Для цього ведемо переговори з місцевою владою, щоби нас включили до програм місцевого бюджету.

Комунікація має величезне значення, адже влада та громада мають розуміти, що ми надаємо послуги роботу для її мешканців, і ці послуги мають оплачуватись. Поки в нашій організації немає окремої людини, яка би відповідала за фандрейзинг. Цим займаюся я, як голова організації.

Ми подаємо проєктні пропозиції на грантові конкурси, які відповідають нашим цілям та місії. На жаль, таких небагато, тому що тема психічного здоров’я не є надто «популярною».

Додаткове фінансування на матеріали для занять з арттерапії миодержуємо від реалізації виготовлених виробів на тих же заняттях. Влаштовуємо благодійні ярмарки. Бачимо в цьому можливість для започаткування соціального підприємництва: особи з психічними розладамиздобудуть професійні навички та робочі місця, а прибуток піде на потреби ГО. Зараз ми напрацьовуємо план такого підприємства і сподіваємося, що скоро матимемо позитивний кейс”.

5. Перші кроки

Ми не будемо вдаватись у юридичні деталі реєстрації ГО, а краще залишимо в кінці матеріалу посилання на практичний посібник із покроковою інструкцією. Якщо дуже коротко, то потрібно провести установчі збори, зібрати пакет документів і подати його до місцевих органів юстиції.

Ось як реєстрація відбувалась у «Дестигми».

Зареєструвати організацію нам було зовсім не складно. Ми не залучали юристів, усе зробили самостійно. В інтернеті є багато ресурсів щодо цього, навіть зразки статутів. Головне — визначитися з юридично-правовою формою — чи це буде громадська чи благодійна організація, з цілями та формами роботи. Проведення установчих зборів, підготовка та подача документів тривала один місяць”.

ГО «Центр підтримки осіб із психічними розладами «Дестигма» заснована у 2019 році, у місті Миколаєві Львівської області. Слідкувати за новинами та діяльністю організації можна на її сторінці у фейсбуці.

Практичний посібник «Як створити успішну громадську організацію? Покрокова інструкція» можна знайти тут.